![]() Чому це важливо? Можливість вільного вибору дисциплін актуальна як для університетів, тому що таким чином вони отримують вмотивованих до навчання та краще підготовлених студентів, так і для самих студентів, адже через вибір дисциплін вони вчаться самостійно планувати свою освітню і професійну траєкторію, розширюють кругозір, звикають мислити стратегічно і на кілька кроків наперед. Окрім того, можливість вільно обирати дисципліни у вищій школі є стимулом до покращення рівня викладання, тому що викладачі будуть зацікавлені, щоб студенти прослухали їх курс, а адміністрації університетів намагатимуться залучити кращих викладачів. На практиці ця норма залишається поки що більше теоретичною. Інколи ВНЗ взагалі не надають студентам права вибору, інколи це право є суто формальним, існує лише на папері. Українські університети, в яких студенти справді самостійно обирають низку дисциплін і адміністрація ВНЗ враховує їх при складанні навчальних планів, можна порахувати поштучно. Які кроки необхідно здійснити, щоб змінити ситуацію і з чого почати? Аналітичний центр CEDOS, досліджуючи ситуацію з впровадженням вибіркових дисциплін в українських університетах, розробив практичні рекомендації для студентів, викладачів та адміністрацій ВНЗ, основними з яких є такі: Студентам: бути активними учасниками освітнього процесу і зрозуміти, що без активного запиту з їх боку ситуація змінюватися не буде або змінюватиметься повільно. Чим активніше вони відстоюватимуть своє право обирати дисципліни – тим швидше ця норма буде впроваджена. Важливо, щоб ініціативна частина студентства співпрацювала в цьому питанні з однодумцями з боку викладачів та разом лобіювала його перед адміністрацією ВНЗ. Можливий формат співпраці – створення у ВНЗ робочої групи з розробки і впровадження дисциплін вільного вибору згідно з Законом України «Про вищу освіту». Викладачам: вести активну роз’яснювальну роботу серед студентів – і про зміст можливих вибіркових курсів, і про принципи їх обрання. Також важлива співпраця з адміністрацією ВНЗ, щоб виробити зрозумілу усім процедуру обрання дисциплін. Адміністраціям: підтримувати діалог і з викладачами, і зі студентами, і, що надзвичайно важливо, з роботодавцями. Часто студенти пояснюють свою низьку мотивацію до вивчення тієї чи іншої дисципліни тим, що, як вони вважають, це не знадобиться їм у майбутній професійній діяльності. Саме роботодавці можуть допомогти ВНЗ визначити компетентності, які є важливими для випускників на ринку праці і які можна надолужити за допомогою вибіркових дисциплін. Необхідно врахувати той факт, що щільний розклад «без вікон», який традиційно намагаються сформувати в українських ВНЗ, унеможливлює запровадження вибіркових дисциплін – цей принцип формування розкладу потребує перегляду. Це легко продемонструвати на прикладі: скажімо, якщо в студентів-істориків і студентів-соціологів щільний графік без вікон і пари йдуть одна за одною (перша, друга, третя підряд), то такий розклад не дозволяє їм обирати і слухати предмети з іншої спеціальності (наприклад, соціологам – історичні дисципліни і навпаки), тому що це фізично неможливо. Також важливо вивчати і використовувати досвід тих українських ВНЗ, в яких вільний вибір дисциплін вже успішно працює. Всі зацікавлені учасники української вищої освіти – студенти, викладачі, адміністрації університетів – повинні зрозуміти: вибіркові дисципліни – це не тільки норма закону, яку необхідно запровадити для звітності, а й нові можливості для всіх. Найбільше виграють (а деякі – вже виграють) саме ті ВНЗ, які першими запропонують такі можливості. Дізнатися більше – стаття аналітичного центру CEDOS Ознайомитися з текстом Листа МОН від 13.03.2015 №1/9-126 «Щодо особливостей організації освітнього процесу та формування навчальних планів у 2015/2016 навчальному році» |
Вступна кампанія > Новини вступної кампанії >